W ankiecie ING sprawdziliśmy, jak według naszych klientów będą się kształtować ceny mieszkań w kolejnym półroczu. Wyniki porównaliśmy z danym sprzed sześciu miesięcy.
Co pół roku zadajemy klientom ING pytanie o ich oczekiwania względem zmian ceny nieruchomości w kolejnym półroczu. Obecne jeszcze w marcu tego roku myślenie, że mieszkania to towar, którego cena będzie ciągle rosła i rosła (zawieszone na czas kryzysu), we wrześniu zastąpiło ostrożne podejście. Zdania klientów ING Banku Śląskiego co do dalszych zmian cen są podzielone, ale częściej wskazują na spadki.
W porównaniu z marcem br. zmniejszył się udział odpowiedzi wskazujących na wzrost cen – w marcu br. wynosił on 48%, we wrześniu już tylko 30%. Wzrósł natomiast odsetek odpowiedzi przewidujących spadek cen – w marcu br. spodziewało się tego 26% respondentów, we wrześniu br. już 39%. Co więcej, w marcu najczęściej padała odpowiedź o wzroście cen o ponad 10 procent (22%). We wrześniu klienci wybierali najczęściej odpowiedź „nie zmienią się” (18%) i „spadną o 0-5%” (17%).
Z wyników kwartalnej ankiety NBP przeprowadzanej wśród banków wynika, że od wielu kwartałów z jednej strony polepszają się warunki kredytu hipotecznego (poziom marż), z drugiej jednak podnoszone są kryteria udzielenia kredytu. Obraz rynku uzupełniają wyniki ankiety Komisji Europejskiej na temat intencji kupna/budowy nowego mieszkania lub domu w okresie 12 miesięcy. W przypadku Polski, od początku roku wskaźnik ten pozostaje na najniższym poziomie odkąd dane są zbierane (od 2001 roku).
Dobrym punktem odniesienia są wyniki ankiety ING przeprowadzonej w styczniu 2009 roku, w warunkach kryzysu gospodarczego. Wtedy spadku cen oczekiwało 70% ankietowanych - we wrześniu br. 39%. Wyniki wrześniowej ankiety sugerują więc, że mamy do czynienia z wstrzymywaniem się gospodarstw domowych od podejmowania poważniejszych decyzji w wyczekiwaniu na dalsze ożywienie gospodarcze (albo konkretniej: na poprawę domowych budżetów). W odpowiedziach nie widać zapowiedzi rychłego załamania gospodarczego, choć trudno mówić o optymizmie respondentów.
Ankieta została przeprowadzona w dniach 01 – 09 września br. wśród klientów ING Banku Śląskiego korzystających z systemu bankowości internetowej ING BankOnLine. Na zadane pytanie uzyskaliśmy 27 609 odpowiedzi.
Grzegorz Ogonek
Zespół ekonomistów ING Banku Śląskiego
Mateusz Szczurek, Rafał Benecki i Grzegorz Ogonek
T 22 820 46 98 mateusz.szczurek@ingbank.pl, rafal.benecki@ingbank.pl, grzegorz.ogonek@ingbank.pl