Aż trzydzieści jeden dobrych praktyk ING Banku Śląskiego zostało opublikowanych w tegorocznym raporcie "Odpowiedzialny biznes w Polsce 2015. Dobre praktyki”. Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu, podsumowuje zaangażowanie firm w Polsce w realizację zasad odpowiedzialnego biznesu.
Cieszymy się, że nasze działania znajdują uznanie. Od lat realizujemy naszą strategię biznesową z uwzględnieniem potrzeb klientów, pracowników, otoczenia społecznego i środowiska naturalnego. Stawiamy na relacje i dialog dlatego słuchamy tego co do nas mówią klienci. Oferujemy im rozwiązania innowacyjne – łatwo dostępne, proste w użyciu i nowoczesne, które nie wymagają zmiany nawyków i są wygodne. Chcemy zapewnić dostęp do usług wszystkim klientom dlatego sukcesywnie ograniczamy bariery w korzystaniu z naszych usług przez klientów niepełnosprawnych – powiedziała Anita Buczkowska, ekspertka ds. CSR w ING Banku Śląskim.
Kultura innowacji
W ING Banku Śląskim innowacje stanowią integralny element kultury organizacji. Dzięki takiemu podejściu bank może wspierać i inspirować klientów w realizowaniu ich potrzeb. Zwiększenie tempa innowacji to jeden z celów strategicznych banku. Bank określa wyzwania, przed którymi stoi i zachęca pracowników do zmierzenia się z nimi.
Praktyki budujące kulturę innowacji w ING Banku Śląskim:
- Innovation Bootcamp - inicjatywa promująca kreatywność i nieszablonowe myślenie. W trakcie każdej edycji pracownicy rejestrują na specjalnej platformie pomysły odnoszące się do wyzwań, przed którymi stoi organizacja. Na etapie selekcji autorzy zgłoszeń, przy wsparciu Zespołu Innowacji i mentorów, rozwijają je zgodnie z metodologią opartą na Design Thinking, Lean Start-up i Agile. Do finału przechodzi 8 zespołów. Zwycięski projekt otrzymuje wsparcie finansowe na wdrożenie rozwiązania. Pozostałe najlepsze pomysły rozwijane są w poszczególnych jednostkach biznesowych.
- Społeczność Innowacyjna na intranecie - interaktywna platforma edukacyjna, informacyjna i inspiracyjna, na której pracownicy zamieszczają posty o tematyce innowacyjnej, lajkują je i komentują.
- Inspirujące sesje dla pracowników - prowadzone w formie burz mózgów. Ich celem jest inspirowanie pracowników.
- Elektroniczny magazyn o innowacjach - najciekawsze informacje na temat innowacji z całego świata, by inspirować pracowników. Dotyczą nie tylko obszaru finansów.
- Treningi dla mentorów z innowacyjnej metodologii wdrażania produktów i usług - mentorzy wspierają zespoły tworzące nowe produkty i usługi oraz biorące udział w Innovation Bootcamp.
- Zespół Innowacji - interdyscyplinarny zespół, którego zadaniem jest m.in. wspieranie lokalnych pomysłów, inspiracja pracowników (prowadzenie warsztatów, komunikacja).
- IT Tech Day - regularne spotkania pracowników Pionu IT, którzy na co dzień pracują z nowymi technologiami. Spotkania pobudzają kreatywność pracowników. Każdy ma możliwość zaprezentowania pomysłów usprawniających działalność banku.
Ograniczenie barier
ING Bank Śląski dąży do zapewnienia dostępu do usług wszystkim klientom i podejmuje szereg działań, zmierzających do ograniczenia barier w korzystaniu z usług przez klientów niepełnosprawnych.
We wszystkich oddziałach bank udostępnia usługę MIGAM dla klientów niesłyszących. Pracownicy banku obsługując klienta niesłyszącego korzystają ze specjalnej usługi tłumacza online, który dokonuje symultanicznego tłumaczenia rozmowy z klientem, z języka polskiego na polski język migowy i odwrotnie.
Bank uruchomił w części bankomatów obsługę głosową, umożliwiającą korzystanie z urządzeń klientom niewidomym lub niedowidzącym. Bank planuje również uruchomienie we wszystkich bankomatach z obsługą głosową wypłaty zbliżeniowej dla osób niewidomych, gdzie czytniki zbliżeniowe będą wyposażone w oznaczenie w języku Braille’a.
Równocześnie w oddziałach banku systematycznie likwidowane są bariery architektoniczne oraz instalowane podjazdy i pochylnie dla osób poruszających się na wózkach. W przypadku braku możliwości skonstruowania podjazdu czy pochylni montowane są podnośniki, platformy schodowe, windy przyścienne lub inne urządzenia do transportu pionowego. Stosowane są także posadzki antypoślizgowe. Urządzenia instalowane są na wysokości, która umożliwia ich obsługę przez osoby niepełnosprawne ruchowo.
Dodatkowo pracownicy banku zostali zapoznani z zasadami savoir-vivre przy wykorzystaniu „Praktycznego poradnika savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych” Judy Cohen.
ING Bank Śląski jest jedną z wiodących instytucji, pod względem docenionych przykładów działań społecznie odpowiedzialnych. W tegorocznej edycji aż 31 dobrych praktyk ING Banku Śląskiego zostało przyjętych i opublikowanych.
Dobre praktyki CSR ING Banku Śląskiego opublikowane po raz pierwszy w raporcie:
- BAKCYL - Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, obszar: Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, kategoria: Edukacja dzieci i młodzieży (str. 123).
- Działania Employerbranding, obszar: Praktyki z zakresu pracy, kategoria: Rekrutacja i adaptacja (str. 45).
- e-dokumenty, obszar: Środowisko, kategoria: Ekobiuro (str. 74).
- Innowacje jako integralny element kultury organizacji, obszar: Praktyki z zakresu pracy, kategoria: Partycypacja pracownicza (str. 43).
- IT TECH DAY, obszar: Praktyki z zakresu pracy, kategoria: Partycypacja pracownicza (str. 43).
- Modernizacja oddziałów i biur ING Banku Śląskiego, obszar: Środowisko, kategoria: Ekobiuro (str. 74).
- Od oszczędzania do inwestowania - akcja edukacyjna, obszar: Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, kategoria: Edukacja dorosłych (str. 120).
- Pomarańczowy Kod, obszar: Ład organizacyjny, kategoria: Etyka (str. 23).
- Segregacja surowców wtórnych w ING, obszar: Środowisko, kategoria: Ekobiuro (str. 73).
- Społeczność ING, obszar: Zagadnienia konsumenckie, kategoria: Ułatwienia dla klientów (str. 100).
- Standaryzacja floty samochodowej, obszar: Środowisko, kategoria: Zrównoważony transport (str. 79).
- Świadomości ryzyka, obszar: Praktyki z zakresu pracy, kategoria: Przeciwdziałanie nadużyciom w miejscu pracy (str. 44).
- Z myślą o potrzebujących - zaangażowanie pracowników w akcje charytatywne, obszar: Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, kategoria: Działania charytatywno-filantropijne (str. 116).
Praktyki długoletnie, opisane w jednej z poprzednich edycjach raportu, realizowane również w 2015 roku:
- Akcje krwiodawstwa ING, opisane w raporcie 2013 (str. 139).
- ALEO - bezpłatna platforma handlowa dla firm, opisane w raporcie 2013 (str. 139).
- Biegnij Warszawo, opisane w raportach 2012 i 2013 (str. 140).
- Certyfikat "Zielone Biuro", opisany w raporcie 2014 (str. 82).
- Dobry Pomysł, opisany w raportach 2009, 2013 i 2014 (str. 61).
- Ekologiczna edukacja pracowników, opisana w raporcie 2011 (str. 61).
- ING dla rodziców, opisane w raporcie 2013 (str. 61).
- Po prostu, opisane w raporcie 2014 (str. 103).
- Pomarańczowy rower, opisany w raporcie 2014 (str. 82).
- Praktyka z Lwem, opisana w raportach 2012, 2013 i 2014 (str. 140).
- Procedura Zarządzania Dostawcami w ING Banku Śląskim, opisana w raporcie 2012 (str. 92).
- Raport społecznej odpowiedzialności biznesu, opisany w raporcie 2013 (str. 29).
- Smart Saver - sposób na oszczędzanie, opisane w raporcie 2013 (str. 103).
- Staże dla pracowników, opisane w raporcie 2013 (str. 61).
- Sztuka współczesna dostępna na licencji Creative Commons, opisane w raporcie 2014 (str. 140).
- Videotłumacz języka migowego, opisane w raporcie 2014 (str. 103).
- Wdrożenie Systemu Zarzadzania Środowiskowego wg normy ISO 14001, opisane w raporcie 2010 (str. 82).
- Życie jest darem - Pierwsza pomoc, opisane w raporcie 2010 i 2011 (str. 61)..
Więcej o raporcie na: http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%c5%9bci/pracownik-wazniejszy-od-klienta/