Zwolnieni z Teorii. Liderzy aktywizmu społecznego - Pokolenie Z

Olimpiada Zwolnieni z Teorii to kluczowe wydarzenie promujące rozwój kompetencji wśród uczniów, poprzez aktywizm społeczny. Do tegorocznej, 10. edycji została zakwalifikowana największa liczba projektów społecznych w historii inicjatywy, a aż 124 z nich zostały wybrane do realizacji w ramach ścieżki Krok do przodu, tworzonej wspólnie z mentorami z ING Banku Śląskiego oraz Fundacji ING Dzieciom. Wyniki te wpisują się w globalne trendy, które jasno pokazują, że generacja Z to pokolenie działaczy społecznych.

Zetki ruszają do działania

Według przygotowanego przez firmę Meta raportu „Meet the Future” aż 61% europejskich przedstawicieli pokolenia Z (osoby urodzone w latach 1995 – 2012) wykazuje większe zainteresowanie aktywizmem i realizacją celów społecznych niż starsze generacje. Okazuje się, że zoomersi, wychowani w Internecie, są zdeterminowani, aby zmieniać świat wokół siebie na lepsze. Także w Polsce, przedstawiciele generacji Z wykazują podobieństwa do swoich rówieśników na całym świecie. W swoich działaniach wykorzystują potęgę globalnej sieci oraz społeczności – zarówno tych wirtualnych, jak i realnych.

Młodzi mają ogromny zapał do działania, są bardzo wyczuleni na zmiany zachodzące w skali globalnej, jak i wokół nich. Niestety, nie każdy ma równy dostęp do możliwości i narzędzi do przekuwania własnych pomysłów w konkretne rozwiązania – mówi Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu ING Banku Śląskiego i Prezes Fundacji ING Dzieciom –  Jako ING Bank Śląski i Fundacja ING Dzieciom wierzymy w to, że każdy powinien mieć możliwość realizacji pełni swojego potencjału. Właśnie dlatego stworzyliśmy ścieżkę Krok do przodu w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Jej celem jest wyrównywanie szans wśród dzieci i młodzieży z całej Polski.

Nowe horyzonty inicjatyw młodych

ING Bank Śląski oraz Fundacja ING Dzieciom od 5 lat pomagają młodym aktywistom w zmienianiu świata. W jakich obszarach chcą działać młodzi? Spośród wszystkich projektów zgłoszonych i zakwalifikowanych do ścieżki Krok do przodu w 2023 roku, najwięcej z nich dotyczyło takich obszarów jak:

  • Cyberbezpieczeństwo
  • Edukacja finansowa
  • Edukacja klimatyczna i ochrona środowiska
  • Zdrowie psychiczne
  • Edukacja
  • Inne

Realizacja projektów społecznych stanowi doskonałe narzędzie do tego, by pomagać młodym rozwinąć kluczowe umiejętności, które przydadzą się na rynku pracy. Co ważne, inspiruje ono do kreatywnego myślenia i doskonalenia swoich pasji. W ING wiemy, że wsparcie młodzieży to najlepsza możliwa inwestycja, dlatego cieszymy się, że po raz kolejny możemy wspierać liderów przyszłości naszym know-how oraz wiedzą – opowiada Joanna Dymna-OszekZaczęliśmy od 32 projektów w 2019 roku. W tym roku są to aż 124 inicjatywy, realizowane przez 624 uczniów. Obserwowanie tego, jak wzrasta zainteresowanie młodych aktywizmem oraz zmienia się ich perspektywa na najpilniejsze wyzwania świata, jest dla mnie, jak i wszystkich mentorów ING uczestniczących w programie, ogromną inspiracją.

Twórcy i twórczynie projektów skierowanych na ścieżkę Krok do przodu mogą liczyć na wsparcie dedykowanych mentorów z zespołu ING, których w tym roku jest aż 70. Ich pomoc obejmuje m.in. regularne spotkania, podczas których mogą skonsultować swoje plany i pomysły na wdrożenie idei w życie, jak i czerpać z praktycznej wiedzy biznesowej ekspertów.

Aktywiści są Zwolnieni z Teorii

Edukacja szkolna to podstawa, jednak we współczesnym świecie, którego jedynym pewnym elementem jest zmiana, teoria wymaga uzupełnienia o praktykę. Od 2013 roku, Fundacja Zwolnieni z Teorii zachęca młodych do rozwoju kompetencji przyszłości, które przydają się i na rynku pracy, i w codziennym życiu. Finalistki i Finaliści Olimpiady samodzielnie projektują, a następnie realizują własne projekty społeczne, korzystając z narzędzi zaprojektowanych przez Fundację oraz jej partnerów i działając na rzecz swojej lokalnej społeczności.

W naszym projekcie społecznym skupiliśmy się na obszarze zagrożeń cyfrowych, zainspirowani obserwacjami jednego z współtwórców zdobytymi podczas pracy w dziale cyberbezpieczeństwa. Zidentyfikowaliśmy lukę w procesie edukacji, dlatego stworzyliśmy program, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa tak uczniów, jak i pracowników firm w Internecie. Nasi mentorzy z ING oraz Fundacji Zwolnieni z Teorii byli ogromnym wsparciem w pracy nad naszym przedsięwzięciem. Dzięki temu, że mogliśmy skorzystać z ich doświadczenia biznesowego, know-how w zakresie zarządzania projektami, zrealizowaliśmy wszystkie nasze pomysły. – opowiada Daniel Kowalski, uczestnik Olimpiady Zwolnieni z Teorii, współtwórca projektu „Bezpieczni w Teorii” – Wierzę, że nowe umiejętności, które opanowaliśmy we współpracy z mentorami i poprzez pracę, przydadzą się w przyszłości. Planujemy dalszy rozwój naszych działań z myślą o przyszłych regulacjach, aby sprostać wzrostowi zapotrzebowania na szkolenia w tym obszarze. Nowe know-how na pewno przyda się też w ew. rozmowach o pracę!