„ING. W rytmie życia” nowa długoterminowa strategia banku

Wyniki finansowe i informacje biznesowe ,
|ING BANK ŚLĄSKI S.A.

ING Bank Śląski ogłosił nową długoterminową strategię „ING. W rytmie życia”, której celem jest wzmocnienie pozycji banku na rynku i odpowiedź na kluczowe zmiany w jego otoczeniu: demograficzne,  społeczne, gospodarcze i technologiczne. Bank zapowiada ambitne plany rozwoju w perspektywie 2035 roku, w tym wzrost liczby klientów do ponad 7,5 mln, co najmniej dwukrotne zwiększenie wartości portfela kredytowego oraz bazy depozytowej, przy jeszcze bardziej dynamicznej ekspansji w segmencie rozwiązań inwestycyjnych i leasingu.

Główne filary strategii to intensywny rozwój oferty w obszarze produktów inwestycyjnych, oszczędnościowych, emerytalnych, Private Banking oraz kredytów. Kluczowe znaczenie w realizacji celów Banku odegrają nowoczesne technologie oraz sztuczna inteligencja.

- Przygotowując nową strategię, uwzględniliśmy najważniejsze zmiany zachodzące w Polsce i na świecie: procesy demograficzne, spadające współczynniki dzietności, starzenie się społeczeństw, a także nowe style życia i oczekiwania kolejnych pokoleń. Zwróciliśmy uwagę na to, jak technologie, zwłaszcza sztuczna inteligencja, przekształcają sposób korzystania z usług finansowych. Równocześnie dostrzegamy dużą szansę dla polskiej gospodarki: inwestycje infrastrukturalne, transformację energetyczną, napływ kapitału do Polski oraz inwestycje polskich firm za granicą. Jako bank pośredniczący między firmami, gospodarstwami domowymi, a kapitałem musimy reagować na te zmiany z wyprzedzeniem – powiedział Michał Bolesławski, prezes ING Banku Śląskiego.

- Nasza strategia jest strategią kontynuacji, ale jednocześnie odzwierciedla zmiany na świecie, które następują szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Chcemy oferować usługi najwyższej jakości z najlepszymi rozwiązaniami cyfrowymi, aplikacją mobilną i technologiami opartymi na AI, a jednocześnie wspierać klientów w rozwoju, inwestycjach i codziennych decyzjach finansowych. Dla firm będziemy partnerem w projektach kształtujących przyszłość polskiej gospodarki – dodał prezes ING Banku Śląskiego

W nowej strategii Bank zakłada umocnienie pozycji rynkowej w kluczowych obszarach działalności. Jednocześnie ambicją ING jest tworzenie najwyższej jakości usług i produktów, które zapewnią maksymalny poziom satysfakcji klientów – dzięki nowoczesnym rozwiązaniom cyfrowym i wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Bank chce wspierać klientów w ich rozwoju, inwestycjach, w podejmowaniu codziennych decyzji finansowych oraz być strategicznym partnerem w projektach kształtujących polską gospodarkę.

- W naszej strategii przyjęliśmy horyzont 2035 roku. W tym czasie chcemy mieć ponad 7,5 miliona klientów oraz zamierzamy istotnie wzmocnić naszą pozycję w obszarze produktów inwestycyjnych, emerytalnych i oszczędnościowych. Planujemy intensywny wzrost portfela kredytów hipotecznych, konsumenckich, jak również kredytów korporacyjnych, dążąc zarazem do ekspansji udziałów rynkowych w sektorze leasingu i faktoringu – powiedział Michał Bolesławski.

Strategia Grupy ING Banku Śląskiego „ING. W rytmie życia” wyznacza następujące długoterminowe ambicje finansowe:

  • Wskaźnik ROE, po korekcie o MCFH, ok. 19% - kapitały własne z wyłączeniem kapitału z aktualizacji wyceny instrumentów zabezpieczających przepływy pieniężne;
  • Wskaźnik C/I na poziomie ok. 37% – bez uwzględnienia podatku bankowego;
  • Dywidenda do 75% zysku netto – z zasadą ostrożnego zarządzania, przy uwzględnieniu wymogów regulacyjnych i planów biznesowych Grupy Kapitałowej Banku.

Jednocześnie Bank zwraca uwagę, że w ostatniej dekadzie utrzymywał średni koszt ryzyka na poziomie poniżej 0,6%, co odpowiada wartości uznawanej za ustabilizowany koszt ryzyka (seasoned cost of risk).

W przypadku ambicji biznesowych Bank przyjął perspektywę 2035 roku.

W obietnicy dla klientów Bank deklaruje:

  1. Tworzyć wyjątkową jakość i komfort korzystania z usług wykorzystując innowacje cyfrowe oraz możliwości sztucznej inteligencji.
  2. Być asystentem w zarządzaniu majątkiem i podejmowaniu dobrych decyzji finansowych.
  3. Być strategicznym partnerem w kluczowych projektach dla Polski.

Bank realizując strategię będzie koncentrować się na 5 priorytetach z perspektywą osiągnięcia kluczowych założeń do 2035 roku:

  1. Wzrost liczby nowych klientów. Bank planuje osiągnąć poziom przekraczający 7,5 mln klientów w porównaniu z 5,1 mln w 2024 roku, w tym liczba klientów indywidualnych ma wzrosnąć do ponad 6,6 mln z 4,6 mln w 2024 roku, liczba klientów Private Banking ma osiągnąć poziom ponad 50 tys. w porównaniu z 15 tys. w 2024 roku, a liczba klientów segmentu korporacyjnego ma wzrosnąć do ponad 800 tys. z 573 tys. w 2024 roku. Wzrost ma być realizowany w oparciu o najwyższe standardy jakości i efektywności.
  2. Inwestycje, emerytury oraz oszczędności. W produktach inwestycyjno-emerytalnych w segmencie detalicznym Bank zakłada wzrost swojego udziału rynkowego do ponad 12% z 6% w 2024 roku oraz zwiększenie liczby klientów posiadających inwestycje do 1 mln (z poziomu 334 tys. w 2024 roku). ING chce osiągnąć ponad 2-krotny wzrost wartości depozytów detalicznych (z poziomu 126 mld zł w 2024 roku) oraz około 2-krotny wzrost depozytów korporacyjnych (w porównaniu z 92 mld zł w 2024 roku).
  3. Zwiększenie akcji kredytowej. W kredytach hipotecznych Bank zamierza osiągnąć około 2,5-krotny wzrost wolumenu, z poziomu 61 mld zł w 2024 roku. Zakłada również wzrost udziału rynkowego w kredytach konsumenckich do ponad 8%, z niecałych 5% w 2024 roku. ING chce osiągnąć ponad 2-krotny wzrost wartości kredytów korporacyjnych z poziomu 96 mld zł w 2024 roku. W leasingu dla przedsiębiorstw zakłada wzrost udziału w rynku do 5% z 1% w 2024 roku.
  4. Rozwój nowoczesnej oferty produktowej. Bank planuje wprowadzenie innowacyjnych usług dodatkowych, w tym modelu subskrypcyjnego.
  5. Wygodna bankowość dla klientów. Bank chce osiągnąć ten cel w oparciu o najlepszą na rynku aplikację mobilną (najwyższe noty w AppStore i Google Play), umocnioną pozycję lidera w NPS (Net Promoter Score) dla klientów detalicznych i klientów korporacyjnych, nowoczesne voiceboty i chatboty oraz wysoki 95% poziom automatyzacji procesów (80% obecnie), wraz z 99% poziomem jakości i terminowości w obsłudze kluczowych procesów operacyjnych.

Bank zdefiniował także elementy wspierające w realizacji strategii, wśród których są: silny brand, innowacyjna technologia, skalowalny model operacyjny, nowoczesne zarządzanie ryzykiem i finansami, pozycja najlepszego pracodawcy i zrównoważony rozwój.