Nowoczesny pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej typu 19WE wyprodukowany przez NEWAG S.A., od piątku 9 kwietnia zaczął przewozić pasażerów linii S2 Pruszków - Sulejówek. Kolejny pociąg dostarczony będzie jeszcze w kwietniu a następne 2 do połowy czerwca br, na podstawie umowy leasingu podpisanej z ING Lease o wartości 87 mln zł netto. Nowe składy nie tylko poprawią komfort podróżowania ale zastępując starsze umożliwią ich łączenie w godzinach szczytów komunikacyjnych stwarzając więcej miejsca dla podróżujących.
Jednak wiosna w SKM zagościła wcześniej – w marcu podpisano umowę na dostawę 13 składów PESY, które połączą lotnisko im. Fryderyka Chopina z centrum miasta. Kontrakt o wartości 299 mln zł zacznie być realizowany już połowie przyszłego roku – kiedy przyjadą pierwsze pociągi.
Pojazd NEWAG typu 19WE to cztero-wagonowy jednoprzestrzenny elektryczny zespół trakcyjny, o długości ponad 85 m, którego konstrukcja i aranżacja wnętrza dostosowana jest do ruchu aglomeracyjnego. Najważniejsze jego cechy to 10 par drzwi pasażerskich, dzięki czemu możliwa będzie szybka wymiana pasażerów na przystankach, oraz przestronne wnętrze z siedzeniami umieszczonymi jak w wagonach metra i uchwyty dla pasażerów stojących, które umożliwiają przewiezienie do 700 osób jednocześnie. Kolejne elementy pociągu zapewniające komfort podróżnym to poduszki pneumatyczne zawieszenia (co to znaczy??), dzięki czemu będzie niski poziom hałasu wewnątrz pociągu, a 50% osi napędzanych umożliwia duże przyspieszenie pociągu oraz jego niezawodność.
Ponadto, bezpieczną i przyjemną podróż zapewnią: monitoring telewizyjny wnętrza pojazdu, klimatyzacja, interkom dla łączności z maszynistą, głosowa i wizualna informacja pasażerska, miejsca do przewozu rowerów, miejsca dla wózków inwalidzkich oraz rampy do ich wjazdu przy wszystkich skrajnych drzwiach. Znajduje się w nim także duża ilość kasowników biletowych, tablice oraz monitory reklamowe. Nowością są dwa automaty do sprzedaży biletów.
Nowe pojazdy będą służyć pasażerom na linii S2. Dzięki temu znacznie poprawią się warunki podróży pozostałymi pociągami, które będą miały większą liczbę wagonów. Większa liczba taboru pozwoli na wydłużenie pozostałych pociągów zestawianych z pojazdów typu 14WE.
Wszystkie 4 składy dostarczone są na podstawie umowy leasingu podpisanej z ING
Lease (Polska). Umowa leasingu została zawarta na 15 lat i jej wartość wynosi ok. 87 mln zł netto. Następny pojazd przyjedzie jeszcze w kwietniu, a całość dostawy zostanie zrealizowana do połowy czerwca br.
Podstawowe dane techniczne elektrycznego zespołu trakcyjnego 19 WE:
Liczba wagonów 4
Długość całkowita 85 400 mm
Szerokość 3 022 mm
Wysokość 4 150 mm
Wysokość podłogi 1 160 mm
Liczba miejsc siedzących 180
Łączna liczba pasażerów 700
Liczba miejsc dla wózków inwalidzkich 2
Prześwit drzwi 1 300 mm
Liczba drzwi na stronę pojazdu 10
Suma mocy maksymalnej asynchronicznych silników napędowych 3,5 MW
Prędkość eksploatacyjna 130 km/h
Przyspieszenie 1,2 m/s2
Okład osi Bo’Bo’+2’2’+2’2’+Bo’Bo’
ING Bank Śląski i ING Lease zaangażowane w transakcję finansowania nowych pociągów – należą do największych instytucji finansowych w Polsce. ING Bank Śląski działa w segmencie detalicznym, średnich i dużych firm, jak również największych korporacji. Obecnie na terenie całej Polski obsługuje blisko 2,8 mln klientów detalicznych oraz 13 tys. firm. W minionym roku ING Bank Śląski zajmował czwartą pozycję na polskim rynku pod względem sumy aktywów oraz trzecią pod względem wielkości depozytów.
ING Lease Polska jest jedną z wiodących firm na rynku leasingu oraz liderem rynku leasingu nieruchomości komercyjnych. Oferuje leasing nieruchomości, maszyn i urządzeń oraz finansowanie inwestycji prowadzonych w kilku krajach Europy.
Finansowanie infrastruktury, jednostek samorządu to jeden z priorytetów dla spółek ING. W zeszłym roku ING Bank Śląski wygrał co drugi przetarg na finansowanie dla JST.
NEWAG S.A. jest czołowym polskim producentem nowego taboru kolejowego, świadczącym usługi utrzymania, naprawy i modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych, spalinowych zespół trakcyjnych, lokomotyw spalinowych oraz wagonów osobowych. Spółka powstała w 1876 roku i ma swoją siedzibę w Nowym Sączu. Pojazd 19WE jest całkowicie fabrycznie nowym elektrycznym zespołem trakcyjnym.