Od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój rynku faktoringowego w Polsce. W 2012 roku łączne obroty wszystkich polskich firm faktoringowych przekroczyły, po raz pierwszy w historii, wartość 100 mld złotych, podczas gdy 10 lat temu wynosiły zaledwie 6,6 mld. Żadna inna branża finansowa nie rozwijała się tak dynamicznie w ciągu ostatnich 10 lat.
W Polsce faktoring odpowiada za 6 proc. Produktu Krajowego Brutto, średnia dla Unii Europejskiej wynosi 9,5 proc. Polski rynek faktoringowy nie jest jeszcze tak dojrzały jak w krajach „starej” Unii Europejskiej, dlatego w najbliższych latach możemy spodziewać się dalszych wzrostów.
Na wzrost obrotów branży w ostatnich latach wpłynął niewątpliwie kryzys gospodarczy, ale także rosnąca świadomość firm odnośnie korzyści płynących z faktoringu – powiedział Andrzej Żbikowski, Prezes Zarządu ING Commercial Finance. Kryteria przyznawania przedsiębiorstwom finansowania w ramach faktoringu są znacznie mniej restrykcyjne niż w przypadku kredytu. Tłumaczy to popularność tego produktu finansowego w czasach spowolnienia gospodarczego, kiedy to firmy często nie posiadają zdolności kredytowej, czy też odpowiednich form zabezpieczenia. W faktoringu tym zabezpieczeniem są wierzytelności. Dodatkowo faktoring jest rozwiązaniem, które pomaga przedsiębiorcom gładko przejść przez kryzys, znacznie ograniczając ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych – głównej przyczyny upadłości firm.
Przedsiębiorcy coraz bardziej świadomi są zalet faktoringu zarówno w czasach kryzysu, jak i boomu gospodarczego. Jest to bowiem produkt „szyty na miarę”, a dwie identyczne umowy faktoringowe to rzadkość. Firma, w zależności od sytuacji rynkowej i swoich potrzeb, może wybrać zakres usług, który najlepiej spełni jej oczekiwania – dodał Andrzej Żbikowski. W ramach faktoringu można nabyć nie tylko usługę zarządzania należnościami, ale także zabezpieczenie ryzyka handlowego, czy w razie potrzeby dochodzenie należności. W okresie spowolnienia gospodarczego przedsiębiorcy częściej sięgają po faktoring bez regresu, który najlepiej zabezpiecza interesy firmy, gdyż w tym przypadku to faktor ponosi ryzyko braku zapłaty za towary bądź usługi.
O popularności faktoringu świadczą też liczby: w 2012 roku spółka ING Commercial Finance sfinansowała 746 tysięcy faktur, a jej obroty wzrosły w stosunku do 2011 o 16% i wyniosły 11 401 mln złotych.