Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING powiększyła się o nowe prace artystki młodego pokolenia - Karoliny Jabłońskiej.
Nowe obrazy w kolekcji to:
- „Oczy” (2017 / olej, płótno / 160 x 190 cm). - Jak mówi artystka, najwygodniej pracuje jej się cyklami. Z każdym kolejnym płótnem, które dotyczy tego samego motywu – w tym wypadku: oczu, spojrzeń i faktu bycia obserwowanym – autorka sięga do różnych zabiegów formalnych. Manipuluje skalą obiektów, kompozycją, a także perspektywą, z której patrzy obserwator.
W „Oczach” odbiorca zostaje złapany przez obraz – w tym układzie jest trzecią parą oczu. Kompozycja sugeruje, że jest obserwatorem, o którym spoglądające na siebie postaci nie mają pojęcia. To klaustrofobiczne przedstawienie, w którym artystka starała się uchwycić siłę kontaktu wzrokowego i przełamać konfrontacyjny charakter obrazu senną atmosferą. Paleta – jak zdradza twórczyni – została skomponowana pod wpływem plastyki filmów Davida Lyncha.
- „Bijące się dziewczyny” (2016 / olej, płótno / 130 x 150 cm) - Motyw bójek i agresji jest częstym tematem obrazów Karoliny Jabłońskiej. W swoich pracach artystka korzysta z rozwiązań kompozycyjnych, w których deformacja wzmaga ekspresję i dynamikę przedstawień. Ofiary najczęściej przedstawiane są jako atakowane przez plątaninę rąk, znikąd pojawiają się korzenie drzew lub gigantyczne dżdżownice. Jak mówi sama twórczyni – gwałtowne emocje są pretekstem do stworzenia obrazu. Dlatego wagę tematu przełamuje użytymi barwami – intensywnymi żółciami, rozbieloną magentą czy ciepłymi szarościami. Użyta przez malarkę paleta igra z przyzwyczajeniami na temat kolorów - dzięki niej jesteśmy skłonni sądzić, że tytułowa bójka to tylko dziewczyńskie żarty.
Karolina Jabłońska urodziła się w 1991 roku w Niedomicach. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W jej twórczości krytyka artystyczna widzi kontynuację założeń formalnych neoekspresjonizmu – głównie dzięki wyrazistej palecie, deformacji oraz dynamicznym układom kompozycyjnym. Jednym z bardziej charakterystycznych motywów dla Jabłońskiej są autoportrety – artystka pojawia się we własnej osobie umorusana w błocie, bez zęba, z cytryną czy morderczo usposobionym kotem domowym. Twórczyni często sięga po wątki mitologiczne i reinterpretacje klasycznych kompozycji, jednak głównym tematem prac artystki są gwałtowne emocje. Artystka jest współzałożycielką krakowskiej galerii Potencja, którą tworzy wraz z Tomaszem Kręcickim i Cyrylem Polaczkiem.
Więcej informacji na: https://www.facebook.com/FSPING/