Fundacja Sztuki Polskiej ING nowym właścicielem 3 prac Joanny Piotrowskiej

|Fundacja Sztuki Polskiej ING

Do kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING dołączyły 3 prace autorstwa Joanny Piotrowskiej. Są one częścią większego cyklu "shelters", który ma przedstawiać bohaterów w wybudowanych przez siebie schronieniach na wzór tych, które budowali w dzieciństwie.

Cykl Shelters został zrealizowany w Lizbonie, Rio de Janeiro i Warszawie. Bohaterowie fotografii z pomocą artystki budowali w swoich mieszkaniach rodzaj schronienia czy fortu z mebli, tkanin i przedmiotów osobistych, na wzór konstrukcji zapamiętanych z dziecinnej zabawy. Powstała seria prac to zarówno rodzaj inwentarza efemerycznych konstrukcji, jak i zbiór portretów psychologicznych ich mieszkańców – niektóre budowle są solidne i minimalistyczne, inne kruche i chaotyczne. Przedmioty użyte do ich zbudowania oraz uchwycone na zdjęciach otoczenie dają pewne wyobrażenie co do zainteresowań, trybu życia i statusu społecznego bohaterów. Tytuł Shelters (Schronienia) otwiera różne możliwe drogi interpretacji – czy mamy do czynienia z dziecinną zabawą, czy próbą odzyskania poczucia bezpieczeństwa w niepewnych czasach? Czy schronienia to bezpieczne oazy, czy izolujące od świata pułapki?

Nowe dzieła w kolekcji to:

"Bez tytułu" (Kobieta w czarnych spodniach), 2017, odbitka żelatynowo – srebrowa, 120 x 95cm / FSP ING 0170;

"Bez tytułu" (Młoda dziewczyna pod lampą), 2017, odbitka żelatynowo – srebrowa, 120 x 95cm / FSP ING 0171;

"Bez tytułu" (Mężczyzna pod biurkiem), 2016, odbitka żelatynowo – srebrowa, 120 x 95cm / FSP ING 0172

Joanna Piotrowska - urodziła się w 1985 roku w Warszawie, mieszka i pracuje w Londynie. Studiowała fotografię na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz w Royal Collage of Art w Londynie. W centrum jej zainteresowań mieści się obserwacja ekspresji relacji międzyludzkich w ramach szerszych systemów – polityki, ekonomii, życia rodzinnego i społecznego. Często fotografuje swoje najbliższe otoczenie, rodzinę i przyjaciół, oraz wnętrza mieszkalne. Aranżuje w nich pół-improwizowane sceny, które dokumentuje analogowym aparatem fotograficznym. Przestrzeń domowa nabiera charakteru teatralnej sceny, miejsca codziennego spektaklu. Czarno-białe zdjęcia nadają zwykłym gestom dramatycznego charakteru, odsłaniając niewidzialne mechanizmy władzy i emocjonalnej zależności. W 2014 roku MACK Books opublikowało jej monograficzną książkę Frowst. W 2017 roku jej druga ksiażka, Frantic, ukazała się nakładem Humboldt Press. W 2018 roku brała udział m.in. w wystawie Being: New Photography w MOMA w Nowym Jorku oraz w tegorocznym 10 Berlin Biennale.  

Więcej informacji na: https://www.facebook.com/FSPING/