93% Polaków chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami – wynika z badania „Barometr Finansowy ING” mierzącego poziom wiedzy finansowej konsumentów i jej wpływ na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych. Badanie zostało przeprowadzone w 10 krajach.
W ramach kampanii „Be Good at Money” Grupa ING zleciła przeprowadzenie badania, którego celem było zmierzenie poziomu wiedzy finansowej konsumentów i jego wpływu na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych. W badaniu przeprowadzonym w listopadzie ub. r. wzięło udział 5 tys. osób z dziesięciu krajów (Polska, Stany Zjednoczone, Holandia, Rumunia, Belgia, Hiszpania, Meksyk, Indie, Korea oraz Japonia).
Badanie składało się z dwóch części poświęconych wiedzy konsumentów na temat finansów (quiz finansowy) oraz zachowaniom i postawom konsumentów wobec zagadnień finansowych. Quiz finansowy miał na celu zbadać stan wiedzy konsumentów dotyczącej finansów. Respondenci musieli odpowiedzieć na pytania o różnym stopniu trudności, których wyniki pozwoliły na dopasowanie ich do czterech profili poziomu wiedzy finansowej: doskonałej, dobrej, podstawowej lub słabej. Wyniki dla Polski pokazują, że „63% respondentów posiada podstawową wiedzę z zakresu finansów, 23% - wiedzę dobrą, 4% - wiedzę doskonałą i aż 10% - wiedzę słabą. Tym samym respondenci z Polski zajęli 7 miejscje na 10 badanych krajów.
- Wyniki badania pokazały, że większość Polaków ma tylko podstawową wiedzę finansową. Cieszy nas jednak, że tyle osób chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami. Edukacja klientów jest częścią strategii ING Banku Śląskiego, o czym może świadczyć m.in. wydanie miliona „E-lementarzy Internetu”, bezpłatnego podręcznika dla osób, które zaczynają swoją przygodę z komputerem – mówi Erik Drok, wiceprezes ING Banku Śląskiego.
- Edukacja w zakresie zabezpieczania przyszłości finansowej jest bardzo istotna. Im wcześniej sobie uzmysłowimy, że musimy sami dbać o własne finanse, tym lepsza może być nasza sytuacja w przyszłości, na emeryturze. Ubezpieczenia na życie są bardzo dobrym środkiem do tego, żeby odpowiedzialnie zadbać o finanse swoje i swojej rodziny – mówi Tomasz Bławat, prezes zarządu ING Życie.
Najciekawsze wyniki badania dotyczące Polaków
Najciekawsze wyniki globalne
Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2010 przez Epiphany Research Based Consultancy:
Pełne wyniki badania dla Polski oraz wyniki globalne są dostępne w wersji angielskiej na stronie internetowej.
Quiz ING w wersji angielskiej jest dostępny pod adresem: http://apps.facebook.com/ing-fq-contest/